שימי דביר
עסקים
30/5/2024

רוצים להתחיל לשלב בינה מלאכותית בעסק ולא יודעים מאיפה להתחיל?: בדיוק על זה דיברנו

איך אני אוהב להתראיין בפודקאסטים איכותיים- והפעם התראיינתי בפודקאסט מקסים בשם ״ביזנס & פלז׳ר של רותם ישראלי ורביד חכמון, מחברת ״אני על זה״ שמספקות שירותי משרד מקצועיים לכל סוגי העסקים. היה פרק מאד מעניין שנועד לספק כלים פרקטיים לעסקים שרוצים להתחיל לשלב בינה מלאכותית בעסק- ופשוט לא יודעים מאיפה להתחיל.

דיברנו על המון נושאים מעניינים, ולכן יצרנו סיקור מלא של הפרק שלנו לפי הנושאים החשובים ביותר- וכמובן, שאני ממליץ לכם בחום להקשיב לפרק המלא:

https://open.spotify.com/episode/19XhXDXiMLOfQphuvGFC6h

האיזון בין התלהבות לזהירות: גישה זהירה לאימוץ בינה מלאכותית בעסקים

אין ספק שהבינה המלאכותית היא אחת ההתפתחויות המסעירות והמבטיחות ביותר בעולם הטכנולוגיה והעסקים של היום. היא מציעה פוטנציאל עצום לשיפור הפרודוקטיביות, ייעול תהליכי עבודה, חיסכון בזמן ובעלויות, ופתיחת אפשרויות חדשות לחדשנות ולצמיחה. אבל ביחד עם ההתלהבות, יש גם צדדים שליליים..

כפי שדיברנו בפודקאסט, מערכות בינה מלאכותית מתקדמות, כמו אלו שמסוגלות ליצור סרטונים של אנשים אומרים דברים שמעולם לא אמרו, יכולות להיות מאד מסוכנות ובנוסף יש גם חששות לגבי ההשפעה שתהיה לאוטומציה מוגברת על מקומות עבודה ועל ביטחון תעסוקתי.

לדעתי, כמו בכל התפתחות טכנולוגית פורצת דרך, המפתח הוא לאמץ גישה מאוזנת. אנחנו צריכים להכיר גם ביתרונות האדירים שמציעה הבינה המלאכותית וגם באתגרים ובחסרונות שנלווים אליה. המטרה היא לא להירתע מהטכנולוגיה או "לקפוץ על העגלה" ללא חשיבה, אלא להתקדם בזהירות, בצורה שקולה ואחראית.

כדי לעשות את זה, אני מאמין שעסקים צריכים להיות פתוחים ללמוד ולהסתגל, אבל גם ערניים לסיכונים. אין ספק שהבינה המלאכותית היא כלי עוצמתי שיכול להניע קדימה עסקים מכל הגדלים והסוגים. אבל כמו בכל דבר עוצמתי, כדאי להשתמש בו בצורה נבונה ומבוקרת. אני מאמין שעל ידי שמירה על הפרספקטיבה הנכונה ונקיטת גישה מושכלת, נוכל כולנו להפיק את המרב ממהפכת ה-AI, תוך צמצום הסיכונים האפשריים.

כיצד להתחיל את תהליך הטמעת הבינה המלאכותית בעסק שלכם

בפודקאסט דיברנו על זה שהרבה בעלי עסקים מכירים כיום את הפוטנציאל העצום של בינה מלאכותית, ומעוניינים להתחיל להטמיע אותה בעסק שלהם. אבל עבור הרבה מהם, השאלה הגדולה היא - מאיפה בדיוק מתחילים? עם שפע עצום של כלים ואפשרויות , זאת יכולה להיות שאלה דיימאתגרת.

לדעתי, המפתח להתחלה מוצלחת הוא לא לעשות הכל בבת אחת, אלא לגשת לתהליך בצורה הדרגתית ושיטתית. וזה מתחיל במבט פנימה אל תוך העסק שלכם. אחד הצעדיןם החיוניים והראשונים בתהליך הזה הוא לזהות את "גוזלי הזמן" העיקריים שלכם - אותם תהליכים או משימות שדורשים הרבה זמן ומאמץ ושניתן לייעל משמעותית בעזרת אוטומציה או כלים של בינה מלאכותית.

אבל לפני שנכנסים לעובי הקורה של בחירת הכלים, חשוב גם להבין לעומק את הצרכים והמטרות הייחודיים של העסק שלכם. הרי בסופו של דבר, המטרה היא לרתום את הטכנולוגיה הזו כדי לפתור בעיות אמיתיות, לייעל תהליכים, ולהשיג יעדים עסקיים מוחשיים.

רק לאחר שביצעתם את המיפוי הפנימי הזה, אתם יכולים להתחיל לבחון את האפשרויות הטכנולוגיות השונות שעשויות להתאים לכם. וגם כאן, העצה שלי היא להתחיל בקטן. תבחרו תחום אחד או שניים להתמקד בהם, ואז תחקרו ותתנסו בכלים הרלוונטיים. תוך כדי שאתם צוברים ניסיון ומפתחים הבנה טובה יותר של הנושא, אתם תוכלו בהדרגה להרחיב את היריעה ולהביא את הבינה המלאכותית ליותר ויותר תחומים בתוך העסק שלכם.

לאורך כל התהליך, חשוב לזכור שהטמעת בינה מלאכותית היא מסע מתמשך של למידה והתפתחות. עם הגישה הנכונה והנכונות להשקיע זמן ומאמץ, אני בטוח שכל עסק יוכל למצוא את הדרך המתאימה לו להפיק תועלת מהטכנולוגיה המדהימה הזו. זה לא תמיד יהיה קל, אבל ההתמדה וההתמקדות בפתרון האתגרים העסקיים שלכם, תוביל בסופו של דבר לתוצאות משמעותיות.

הפוטנציאל של מודלי שפה כמו ChatGPT בעסקים

אחד התחומים המסעירים ביותר של בינה מלאכותית כיום הוא מודלי שפה גדולים, כמו ChatGPT. בפודקאסט, דיברנו הרבה על היכולות המדהימות של כלים אלה ועל האופן שבו הם יכולים לשנות את פני העסקים.

במהותו, ChatGPT הוא מנוע בינה מלאכותית שיכול להבין שפה אנושית ולהגיב בצורה שנשמעת כמעט אנושית. הוא יכול לענות על שאלות, לנהל שיחות, לסכם טקסטים, ואפילו לכתוב חומרים מקוריים. היכולות האלה הופכות אותו לכלי מאד משמעותי עבור מגוון מאד רחב של יישומים עסקיים.

בתחום שירות הלקוחות, לדוגמה, ChatGPT יכול לשמש כסוכן וירטואלי שעונה על שאלות נפוצות, מספק מידע על מוצרים ושירותים, ואפילו מסייע בפתרון בעיות בסיסיות. זה יכול להקל משמעותית על העומס על צוותי שירות הלקוחות האנושיים, ולאפשר להם להתמקד במשימות מורכבות יותר שדורשות מגע אישי.

בתחום כתיבת התוכן והמחקר, ChatGPT יכול להיות כלי יעיל ביותר. הוא יכול לסייע בכתיבת טיוטות ראשוניות של מאמרים, הודעות בלוג, אפילו תסריטים לסרטונים. וכשמדובר במחקר, היכולת של ChatGPT לעבד כמויות עצומות של מידע יכולה לחסוך שעות של עבודה ידנית.

אלה רק שתי דוגמאות, אבל הן ממחישות עד כמה מודלי שפה כמו ChatGPT יכולים להיות רב תכליתיים ורבי עוצמה בהקשר העסקי. כמעט בכל תחום או מחלקה, מכירות, שיווק, משאבי אנוש, ועוד, יש הזדמנויות לרתום כלים אלה כדי לאוטומט משימות, לשפר את הפרודוקטיביות, ולהניע חדשנות.

כמובן, כמו עם כל טכנולוגיה חדשה, יש עקומת למידה. אנשים צריכים ללמוד את היכולות והמגבלות של מודלי השפה, ולהבין איך להשתמש בהם בצורה הטובה ביותר. אבל ההשקעה הזו משתלמת. העסקים שמאמצים את הטכנולוגיה הזו ומשלבים אותה בתהליכי העבודה שלהם, נהנים מיתרונות תחרותיים מאד משמעותיים.

מבחינתי, אם אתם שוקלים היכן להתחיל את המסע שלכם בבינה מלאכותית, מודלי שפה כמו ChatGPT הם נקודת התחלה מצוינת. עם היכולת שלהם להבין שפה טבעית ולהגיב בצורה אינטליגנטית, הם יכולים להתאים כמעט לכל עסק, בכל תעשייה. ועם ההתפתחויות המהירות בתחום, אנחנו רק מתחילים לגרד את פני השטח של מה שאפשר לעשות איתם.

כך שאם אתם מוכנים לקפוץ למים ולהתחיל לחקור את הפוטנציאל של בינה מלאכותית בעסק שלכם, אני ממליץ לכם בחום להסתכל על ChatGPT ועל מודלי שפה דומים. עם הגישה הנכונה והנכונות ללמוד, אני בטוח שתמצאו דרכים יצירתיות לרתום את הכוח של הטכנולוגיה הזו.

חשיבות הפרומפט: איך להפיק את המרב ממודלי שפה

כמי שעובד באופן יומיומי עם מודלי שפה כמו ChatGPT, אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי הוא החשיבות של הפרומפט -  ההוראות או ההנחיות שאנו נותנים למודל לפני שהוא מתחיל במשימה. בפודקאסט, שיתפתי כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לשפר משמעותית את האיכות והדיוק של התוצאות שאתם מקבלים מהכלים האלה.

נקודה מרכזית אחת היא להיות ספציפיים ככל האפשר בפרומפט. ככל שתוכלו לתת למודל יותר הקשר והנחיות ברורות, כך סביר יותר שהפלט שלו יהיה מדויק ורלוונטי. לדוגמה, במקום פשוט לבקש ממנו לכתוב פוסט בבלוג על נושא כללי, כדאי להגדיר את קהל היעד, להסביר את מטרת הפוסט, ואפילו לספק כמה נקודות מפתח שברצונכם לכסות.

דרך נוספת לשפר את הפרומפט היא להגדיר "פרסונה" ברורה עבור המודל. בדיוק כפי שאנו מצפים מבני אדם להתאים את הטון ואת הסגנון שלהם להקשר שבו הם נמצאים, כך גם מודלי שפה יכולים להתאים את עצמם בהתאם לאופי שאנו מייחסים להם. אז אם תגדירו מראש שאתם רוצים שהמודל ינהג כמו יועץ שיווק מנוסה, או כמו מומחה טכני, או אפילו כמו פיראט, הוא יתאים את הטון, האוצר המילים והסגנון שלו בהתאם.

הטיפ השלישי שלי הוא להשקיע זמן בפיתוח פרומפטים "רב שימושיים" שיכולים לשמש כתבנית עבור משימות חוזרות. זה דורש קצת יותר עבודה מלכתחילה, אבל זה יכול לחסוך לכם המון זמן בטווח הארוך. נניח שאתם משתמשים לעתים קרובות במודל שפה כדי לסכם מאמרים או דוחות. במקום לנסח פרומפט חדש בכל פעם, תוכלו ליצור תבנית מפורטת שמגדירה בדיוק איזה סוג של סיכום אתם רוצים, מה צריך להיות האורך שלו, אילו נקודות מפתח צריכות להיות מכוסות, וכן הלאה. ואז פשוט למלא פרטים ספציפיים כל פעם שאתם משתמשים בו.

לבסוף, חשוב לזכור שלמרות שמודלי שפה הם כלים מדהימים ועוצמתיים, הם לא מושלמים. הם עדיין יכולים לעשות טעויות, להבין דברים לא נכון או לייצר תוכן שאינו לגמרי מדויק. לכן זה ממש חשוב לגשת אליהם בגישה ביקורתית ולבדוק תמיד את הפלט שלהם לפני השימוש. אל תפחדו לערוך, לעדכן ולשפר את מה שהם מייצרים. בסופו של דבר, מודל השפה הוא כלי שאמור לסייע לכם, לא להחליף את שיקול הדעת והמומחיות שלכם.

ככל שתשקיעו יותר זמן בלמידה כיצד לנסח פרומפטים אפקטיביים ולשלוט במודלי שפה, כך תהיו מסוגלים להפיק מהם יותר ערך עבור העסק שלכם. זאת אולי לא תהיה למידה של "פעם אחת וזהו", מכיוון שהטכנולוגיה הזאת ממשיכה להתפתח ולהשתנות.

להפוך את הבינה המלאכותית לכלי העבודה האישי שלכם

לסיום השיחה שלנו, אני רוצה להדגיש נקודה חשובה שעלתה שוב ושוב בפודקאסט: הפוטנציאל של בינה מלאכותית לשנות את פני העסקים טמון לא רק ביכולות המדהימות של הטכנולוגיה עצמה, אלא גם בגישה שלנו אליה. כדי למקסם את הערך שניתן להפיק מכלים כמו ChatGPT, אנחנו צריכים להיות מוכנים לחשוב בצורה יצירתית, לנסות דברים חדשים, ולהתאים את הטכנולוגיה לצרכים הייחודיים שלנו.

למשל, זה יכול להיות בניית "עוזר וירטואלי" אישי שמתמחה בתחום או במשימה ספציפית שקשורה לעסק שלכם. דמיינו שהייתם יכולים להעסיק את היועץ האולטימטיבי - מישהו עם שנים של ניסיון, ידע מקיף ויכולת לעזור לכם בכל פרויקט או אתגר. עם הגישה הנכונה, זה בדיוק מה שמודל שפה כמו ChatGPT יכול להיות עבורכם.

תקפידו על פיתוח פרומפטים מפורטים שמגדירים בבירור את המומחיות והאופי של העוזר הווירטואלי שלכם. תשקיעו זמן בלימוד הדרכים היעילות ביותר לתקשר עם המודל ולקבל ממנו את התובנות והתשובות שאתם צריכים. ככל שתשקיעו יותר בפיתוח מערכת היחסים הזו, אתם תקבלו יותר ערך בחזרה.

דמיינו שתוכלו לקבל תובנות ברמת מומחה על כמעט כל החלטה עסקית, לייצר תוכן שיווקי איכותי בלחיצת כפתור, או להמיר תהליכים מורכבים שבדרך כלל היו דורשים שעות של עבודה ידנית לתהליכים אוטומטיים לחלוטין. כל זה לגמרי אפשרי, אם רק נהיה מוכנים ליישם חשיבה יצירתית לגבי המטרות שלנו ולגבי איך אנחנו יכולים לרתום את הכוח של בינה מלאכותית.

בסופו של דבר, זה מה שמבדיל את העסקים שבאמת מנצלים את הפוטנציאל של טכנולוגיה זו מאלו שפשוט עוקבים אחר המגמות. זה לא רק עניין של אימוץ הכלים האחרונים והגדולים ביותר; מדובר ביצירת גישה אסטרטגית ומותאמת אישית לשימוש בהם כדי לפתור את האתגרים הייחודיים שלכם ולהשיג את היעדים שלכם.

עבור חלק מאיתנו, זאת יכולה להיות גישה שדורשת שינוי תפיסתי. אנחנו לרוב לא רגילים לחשוב על מערכות מבוססות בינה מלאכותית כעל שותפים או עוזרים. אבל זאת בדיוק הזדמנות שמודלים כמו ChatGPT מספקים. בעידן שבו בינה מלאכותית הופכת להיות יותר ויותר נגישה ועוצמתית, אלו שמוכנים לאמץ אותה ככלי אישי, להתאים אותה לצרכים הספציפיים שלהם, ולהטמיע אותה באופן אסטרטגי בתהליכי העבודה שלהם, יהיו אלו שיזכו ליתרונות המשמעותיים ביותר.

לכן, אני רוצה להמין את כולכם לקחת את הצעד הזה. תתחילו לחשוב על הדרכים שבהם בינה מלאכותית יכולה להיות לא רק עוד טכנולוגיה, אלא הרחבה של הצוות שלכם. שותף לחשיבה ופתרון בעיות. יד ימינכם בניהול וצמיחה של העסק שלכם. כשתאמצו את הגישה הזו, אני מאמין שתתחילו לראות אפשרויות חדשות בכל פינה. והעסק שלכם, כמו גם הלקוחות שלכם, ירוויחו מכך באופן אדיר.

כתבות נוספות